Vi har gang i alle sanser når vi træffer beslutninger. Også uden at vide det for det sker helt automatisk.
Nogle detailhandlere er godt i gang med at bruge dufte for at påvirke vores lyst til at købe. Det er ikke tilfældigt når det dufter af kanelsnegle på 7-eleven eller din lokale tankstation. Det giver os lyst til at købe noget. Det er også et gammelt ejendomsmægler-råd at bage før en fremvisning. Jeg har sågar hørt om fastfood-kæder, der opererer med kunstig duft for at påvirke os.
Men lydbilledet kan også påvirke vores beslutning. Det har man kigget nærmere på på University of Leciester. Her præsenterede man fransk og tysk vin ved siden af hinanden. Der var fire vine fra hvert land, der kunne sammenlignes på tørhed, smag osv. Hylderne var desuden pyntede med franske og tyske visuelle effekter og derudover arbejdede man også med et nationalistisk lydbillede.
Nogen dage spillede man typisk fransk ?? musik
Andre dage spillede man typisk tysk ?? musik
Musik påvirkede køb
Det havde effekt på købene de forskellige dage. Når man spillede fransk musik var 76 % af de solgte flasker franske og når man spillede tysk musik var 73 % af de solgte flasker tyske.
Så måske man skal tænke mere i valget af musik i sin butik og ikke bare køre den lokale radio eller muzak? Der mangler dog mere forskning på området for at finde ud af hvordan musikken hænger sammen med købet. Vil for eksempel musik med Beach Boys øge salget af californisk vin? Og vil det også øge salget af andre californiske produkter?
Bluffer vinkendere?
Læs denne blog om hvordan vinkendere ikke kende forskel på rød- og hvidvin.
Vil du vide mere om vin og musik kan du finde deres rapport her – det kræver dog betaling.