Place your bets

playing cards, poker chips and diceDer har været skrevet en del om Saxobank og deres kunder på det seneste – specielt omkring de tab nogen mener at Saxobanks kunder lider. I den forbindelse er det vel værd at påpege, at dette ikke nødvendigvis er fordi de er kunder i Saxobank, men mere fordi valutamarkedet er et farligt sted for ukyndige at opholde sig.

Jeg har tidligere været valutarådgiver, og kan huske mange historier fra den tid. Om kunder der tabte det hele, sparede sammen for at kunne vende tilbage. For så igen at tabe (meget lig den beskrivelse en kunde fra Saxobank er fremkommet med i diverse medier). Eller om en gang to mandlige kunder fordrev tiden i vort lokale, hvor en skærm med opdateringer af USD/DEM (datidens mest spændende valutakryds) fik dem til at vandre rundt i lokalet som løver i et bur. Piskende en stemning op og fyldte luften med testosteron.

Valutamarkedet er for de fleste verdens største kasino. Et sted hvor der er 50 % chance for gevinst eller tab og hvor der er kontant afregning. Meget lig et kasino – så vidt jeg ved, for der kommer jeg ikke så tit. Og meget lig et kasino, er der meget få vindere. Og lig et kasino tjener bordet (=banken i denne situation) altid.

Og netop alt dette er rigtig dårligt for den måde vore hjerner fungerer på. Da det netop ikke er et kasino, men i stedet de finansielle markeder, lokker det tilmed mere velstillede borgere til at gøre deres indsatser. Og det  får os til at begå de klassiske fejl:

  • Vi tror vi ved mere (principielt ved ingen af deltagerne jo noget)
  • Vi omsætter for meget (og selv om det måske er billigt, koster det noget)
  • Vi lukker vinderne og holder fast i taberne (små gevinster og store tab)
  • Vi tror vi har kontrol over situationen (aftalt beløb, der dog ofte bliver større)

Det er vel en af de gode grunde til at mange andre banker ikke tilbyder valutaspekulation til mindre kunder.

Afhængighed faretruende

Fordi der løbende er opdateringer (valutamarkedet har næsten aldrig lukket) kan man meget nemt blive afhængig af dette ”spilleri”. Går det godt, belønner vi os selv med dopamin – et naturligt stof vi nemt får et afhængighedsforhold til.

Undersøgelser har også vist at der er kønsmæssige forskelle på anvendelsen af dette stof. Vi mænd bruger det meget mere end kvinder. Jeg vil derfor også gætte på at langt de fleste af Saxobanks kunder er mænd – det er min egen erfaring fra mange år i markedet.

Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktie Analyse stiller i en kommentar i JyllandsPosten netop spørgsmålstegn ved ”Hvem er kunde i Saxobank?”. Han og hans omgangskreds kender ikke nogen der er kunde. Det gør jeg heller ikke. Jeg har engang været med til at prøve at åbne en konto i Saxobank, men efter lange dialoger med deres juridiske afdeling kunne det til sidst ikke lade sig gøre. Så hvem mon egentlig er deres kunder?

Jeg kan desværre ikke linke itl Peter Falk-Sørensens kommentar, da den kun er i print. Men du kan læse mere om investeringspsykologi her: Kort om investorpsykologi

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!