Vil du vide mere om at bruge nudging? Så er der måske hjælp at hente på en hjemmeside fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Photo by Ryoji Iwata on Unsplash

Lige siden Obama lavede en nudging-enhed, med Cass Sunstein – en af forfatterne til Nudge – i spidsen, har flere og flere regeringer inddraget nudging i lovgivningsarbejdet.

Du kan også læse mere om nudge her.

Det har man også arbejdet med herhjemme. For eksempel er det blevet muligt at fortryde et kvik-lån i 48 timer, for at give forbrugerne muligheden for at tænke sig om.

I England har man lavet forsøg med at få flere til at stemme via deltagelse i et lotteri.

For at øge dette arbejde har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet en hjemmeside som en hjælp til embedsmænd, der arbejder med forbrugerrettet regulering. Men selvom den er målrettet embedsmænd kan vi andre jo godt lade os inspirere.

De skriver selv om siden:

Hjemmesidens formål er at gøre det nemt og tilgængeligt at bruge principperne for adfærdsbaseret forbrugerregulering. Herunder er det målet, at hjemmesiden skal give håndgribelige værktøjer til at implementere principperne og rykke adfærdsvidenskab fra abstrakt til håndgribeligt. 

På siden kan man også finde en guide til adfærdsbaseret forbrugerregulering.

Kategorier: BlogHjernenNudge