Vi lader os narre af gratis

Af en eller anden mærkelig grund, lader vore hjerner sig narre når noget er gratis. Der er mange eksempler på dette – kuponhæfterne, som vi alle modtog for nogle år siden, er et godt eksempel på dette. Et af de  væsentlige features var netop at man fik et-eller-andet gratis for at købe noget andet.

Dan Ariely, der er en af de førende indenfor området, har masser af eksempler på dette. Han har eksempelvis lavet forsøg med chokolade. Testpersoner kunne vælge mellem to slags chokolade – en af meget høj kvalitet og en knap så god kvalitet. I første forsøg kunne man købe dem med en besparelse. Besparelsen var den samme for begge chokolader og de fleste valgte den høje kvalitet. Så nedsatte de prisen igen, men denne gang sådan at den dårlige chokolade blev gratis. Besparelsen på begge chokolader var stadig den samme, men denne gang kostede kvalitet stadig noget. Nu valgte langt de fleste den dårlige kvalitet – den var jo gratis.

Men det er jo gratis

Mon det er det samme der skete i Nordjylland i de sidste måneder af 2010? Der har man nemlig besluttet at en sterilisation fra 1. januar 2011 skal koste 7.300 for mænd og 10.500 for kvinder. Før dette var det gratis.

Det fik fem gange så mange til at henvende sig i de sidste måneder af 2010.

Der er naturligvis stor forskel på et stykke chokolade og så en operation, men måske har den forestående prisstigning fået – undskyld udtrykket – husarerne frem.

Se artiklen om emnet her: http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Nordjylland/2010/11/19/084052.h

Efterskrift:

Tippede Dan Ariely om historien og han skrev så i 2011 denne blog: http://danariely.com/2011/07/30/the-economics-of-sterilization/ 

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »