Vil du påføre andre smerte?

De fleste ville nok intuitivt svare “nej”, men vi vil gå langt for egen vindings skyld. Det har en fransk dokumentarudsendelse lige påvist. Her skulle deltagerne påføre andre smerte for selv at vinde. Et eller andet bør jo tale for at vi ikke ville gøre det. Men desværre viste dette – og andre – eksperiment at vi desværre ikke er så uskyldsrene.

I det franske tv-show skulle deltagerne påføre en quiz-deltager smerte når denne ikke kunne besvare spørgsmål rigtigt. Quiz-deltageren foregav så at blive udsat for stor smerte – han/hun fik nemlig stød. Men det var snyd det hele og quiz-deltageren var bare en skuespiller. Du kan læse mere her eller se et kort indslag om tv-showet her:

Vi har ofte en holdning om at vi mennesker er klogere end som så. Men desværre kan ret enkle elementer få os til at agere fuldstændig irrationelt. For eksempel muligheden for belønning. Eller hvis opgavestilleren virker som en ekspert og har autoritet. Et eksperiment foretaget af en studerende i en lægekittel fik deltagerne til at udsætte testpersoner for kraftige stød – de fleste argumenterede efterfølgende med at “de havde fået besked om at give stød af en ekspert”.

Du kan se to videoer om dette eksperiment nedenfor. Skræmmende hvor simple vi mennesker egentlig er!

Dette er et gammelt eksperiment, der først blev udført af Milgram i 1961-1963. Han ville undersøge vores tillid til autoriteter, blandt andet foranlediget af det tyske folks opførsel under Hitler. Eksperimentet viste – som de to førnævnte – at vi ikke altid agerer rationelt. Du kan læse mere om Milgram her og om forsøget her.

Når vi nu kan agere så irrationelt ved muligheden for gevinst, gad vide hvor smart det så er at arbejde med bonus-aflønning med kortsigtede målinger overfor ledelser i virksomheder. Det kan næsten kun føre dårligdomme med sig!

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide:

Gør det nemt!

Som ud måske ved, er en af mine kæpheste at vi skal gøre det nemt for vore kunder. Hvis vi gerne vil have dem til

Læs mere »

Denne side er flyttet!

Du kan følge Jens Balles blog på averagejoe.dk – her skriver han fortsat om adfærdsøkonomi, nudging, adfærdsdesign, adfærdsledelse, investorpsykologi og investering.

Skynd dig og komme med over til det nye! Der er også en podcast!