Vil du være klogere, så læs her

Nudging fylder mere og mere i vores hverdage. Både i virkeligheden og på nettet, hvor hjemmesider sættes op så vi lokkes til at gøre det udbyderen gerne vil.

Jeg har skrevet flere gange om nudging – se oversigt her – og det er et område flere og flere har fokus på. Definitionen af nudge er (defineret af det danske nudge-network):

"Et nudge er et forsøg på at påvirke menneskers valg og adfærd i en forudsigelig retning og i overensstemmelse med deres reflekterede præferencer uden at begrænse deres valgmuligheder eller ændre afgørende ved handlingsalternativernes omkostninger, hvor omkostninger forstås som økonomi, tid, besvær, sociale sanktioner, o.lign."

Du kan også få en forklaring på nudge fra Torben Thorborg – han kan jo forklare det meste på en god måde:

Toilet nudge er yndet område

Der er åbenbart store problemer med offentligt tilgængelige toiletter. Uvist af hvilken grund, opfører vi os anderledes der end vi gør derhjemme (her gætter jeg). Derfor kan det være nødvendigt med mere eller mindre bestemte henstillinger, som dette jeg fandt hos en dansk virksomhed.

toiletrules

Det er dog ikke altid de har den ønskede effekt, men med nudge kan man måske komme længere? Et af de klassiske eksempler handler nemlig om et toilet. Det viser sig at vi mænd er rigtig dårlige til at ramme i urinaler, derfor indførte man i en tysk lufthavn nye kummer med en flue afbilledet i kummen:

Tilstedeværelsen af denne flue får os åbenbart til at sigte "det rigtige sted" og jeg har set undersøgelser, der påviser op til 80% mindre spild. Der er efterfølgende udviklet mere sofistikerede versioner af dette nudge.

Jeg har også tidligere vist denne optimeringsfinte til tissekoner:

nudgesizematters

Og der er masser af muligheder, hvis man vil optimere drikkepenge:

 

 

Men man har også lavet forsøg i trafikken og mange andre steder.

Konference på dansk jord

Vil du være klogere på det der nudge, bør du måske deltage i den kommende konference arrangeret af The European Nudge Network?

Både professor Cass Sunstein og Richard Thaler, der sammen har skrevet bogen Nudge, deltager. Danske Pelle Guldborg Hansen fra Danish Nudging Network er en af hovedkræfterne bag.

 

Få ny viden om adfærd

Måske kan du også lide: