7 gode vaner omkring mad

Læsetid: 2 minutter

Julen står for døren – en højtid præget af god mad og søde sager. Måske ikke det rette tidspunkt at tale om gode spisevaner, men så kan du gemme artiklen til januars projekt bedre dig.

Jeg har tidligere skrevet om resultater fundet af Brian Wansink. Han arbejder på Cornell Food and Brand Lab, hvor de forsker i hvordan mad påvirker vores hjerne. Det er nemlig ikke altid vi spiser det vi har brug for (duh?) – for eks får sociale medier os til at spise mere og kvinder får mænd til at spise mere. Måden en menu er designet på, kan også få os til at vælge anderledes mens indretningen af en buffet kan få os til at vælge sundere.

Mange faktorer spiller ind, når vi sætter os til bordet. Det fortæller dr Aner Tal fra Cornell Food and Brand Lab om i denne video. Mange tror vi har viljen til at træffe de rigtige beslutninger, men på Cornell er de opmærksomme på at det sjældent er rigtigt. Intentionen er der, men det er ikke ensbetydende med at vi handler rigtigt. Det er derfor nødvendigt at indrette os, så vi hjælpes på rette vej. Man kan næsten kalde det et selv-nudge.

Han fortæller om blandt andet om effekten af tallerkenstørrelser og placeringen af madvarer i køleskabet. Faktisk kommer han med syv råd til bedre vaner omkring madvaner.

At tallerkenstørrelsen betyder noget er ikke ny viden (se her) men forskning viser at vægten af tallerkenen også kan betyde noget for den mængde kalorier vi indtager. Er tallerkenen tung er vi tilbøjelige til at tage større portioner da vi ikke kan mærke madens vægt. Hør med her:

Dr Aner Tal’s syv råd til bedre madvaner er:

  1. Lette tallerkner
  2. Mindre tallerkner
  3. Skær maden i mindre stykker
  4. Se ikke TV mens du spiser
  5. Action eller uhyggelige film får dig til at spise mere
  6. Shop ikke når du er sulten
  7. Spring ikke måltider over

(Dette indlæg blev skrevet mens jeg spiste en hindbærsnitte og tænkte på den julebuffet jeg skal ramme i aften. I skal gøre som jeg skriver IKKE som jeg gør :-))