Du har sikkert hørt om den australske kampagne mod cigaretter. Det virker ikke! Det er i hvert fald en mulig konklussion på en analyse af australske forbrugere.
Jeg har tidligere skrevet om Nudging og har set mange gode eksempler på effekten af Nudging. Nudging er forsøg på at få folk til at ændre adfærd uden brug af tvang eller lovgivning. Men noget kunne tyde på at “vi taler for døve ører” når det gælder rygere.
En ofte anvendt strategi fra myndighederne – vi kender det også fra danske cigaretpakker – er skræmmekampagner. Et andet eksempel er her fra Finland, der prøver at vise påvirkningen af rygeres kroppe. Det må da kunne lade sig gøre at skræmme folk til at holde op med at ryge, synes de at tænke. I Australien er de så gået skridtet videre og har fjernet logoer og farver fra pakkerne. Men en undersøgelse viser at de neutrale pakker IKKE har mindsket antallet af rygere nævneværdigt.
Det burde dog ikke overraske nogen, for det fortalte Martin Lindstrøm os allerede i 2008. Disse skræmmebilleder giver rygere samme lyst til at ryge som eksempelvis et logo fra en cigaretproducent.
Til gengæld er antallet af “black-market” cigaretter steget markant. Det kan måske forklares med en historie jeg hørte for et par år siden. En rygende kammerat bad om en ny pakke cigaretter indtil han fik en med teksten om at gravides rygning kan skade det ufødte barn. “Så var han jo ikke i risikogruppen” som han sagde.
Herhjemme indførte vi advarsler på cigaretter i 2003. En lignende undersøgelse af rygevaner fra Sundhedsstyrelsen (de laver en årlig undersøgelse) viser følgende udvikling:
Så måske er der håb for australierne endnu?
En anden interessant observation er at dette politiske ukorrekte budskab får meget lidt omtale. Gad vide om mange medier ikke havde ryddet forsiden, hvis det havde haft den ønskede effekt? Har kun set den omtalt i denne artikel, som så handlede om e-cigaretter.
Du finder rapporten her.